Sertailah Kami di Bio-Asli....

Sertailah Kami di Bio-Asli....

Tuesday, January 18, 2011

Promosi Pasaran, Meletakkan Harga Jualan dan Kualiti Produk - di mana salah silapnya?..

Promosi Pasaran, Meletakkan Harga Jualan dan Kualiti Produk - di mana salah silapnya?..

by Swarna E-Shopping on Sunday, 26 December 2010 at 05:29
 
 
Saya semakin hari semakin sibuk dengan urusan bisnes,tpi malam ani sj2 meluangkn masa utk menulis lagi sbb mungkin lps ani akn bekeraja 24/7 nda beranti.jd berkemungkinan nada msa utk menulis lagi..kali ani saya akan menerangkan sedikit kpd mereka2 di luar sana samada yang baru berjinak2 hendak memulakan perniagaan dan juga bg yg sudh memulakn perniagaan samada yg masih baru atau sudh lama.tidak kiralh mereka yg menceburi bisnes online atau offline atau apa2 jnis bisnes pun..bg yg baru mengikuti article saya ani sila baca article saya sbl ani supaya biskita dpt overview tntg apa yg sdg dibincangkn ani..

mndptkn keuntungan msti perlu kpd menarik pelanggan utk membeli satu2 produk tersebut,dr sni lah promosi pasaran selalunya dibuat utk menarik para pelanggan dtg membali.harga runtuh dan harga discount sehingga ada yg mencapai potongan 70% ke 80% dan sebagainya sering dilakukan oleh para peniaga..pada hakikatnya,adakah ianya menguntungkn?saya mahu bercakap dr perspektif peniaga,jika dr persperktif pembeli berkemungkinan ianya memang menguntungkan pembeli..cntohnya jika harga asl sepasang kasut $100 kmudian dberi dikaun 70% = $30.adakah promosi ani berbaloi kpd penjual dgn harga kasut yg aslnya $100 jatuh menjadi $30?..yg pasti wlaupun hrga tersebut jatuh akan tetapi asl tibanya musim perayaan msti para peniaga sna sini akan bersaing menurunkn harga.sehingga ada yg percaya jika harga produk mereka lebih rendah drp harga peniaga lain maka merekalah yg akn menguasai pasaran di sekitar tempat mereka berniaga atu..

harga kebiasaannya dijatuhkn disebabkn oleh beberapa faktor,yg utama ialah :

1) utk menarik pelanggan supaya datang ke kedainya sahaja dan tidak pergi ke kedai sebelah yg menjual produk yg lebih kurg sama
2) utk menghabiskn stok yg lama
3) bersaing harga

saya hanya akan membahaskan perkara 1 dan 3 di atas sahaja..persoalannya adakh berbaloi jika sekiranya kedai A dan kedai B bersaing antara satu sama lain supaya pelanggan tidak lari ke kedai sebelah dan hanya akan membeli di kedainya sahaja?..jwpnnya sgt2 tidak berbaloi,klau biskita hendak memulakn perniagaan jgnlah berlawan harga diskaun dgn saingan awda..apabila jatuhnya satu2 hrga jualan,jd dgn sendirinya jatuhlh KUALITI produk tersebut,ani yg penjual selalu lupa ni..

saya bagi contoh,mudahan sanang utk biskita paham apa yg saya mksudkn di atas ani..contoh: kitani sbgai urg brunei kn belayar k KL..msa hendak meliat2 harga tiket,AirAsia memberi promosi yg sgt hebat dan MAS Airlines pun cematu jua memberi tawaran yg sama hebat di musim cuti (ani contoh shj,slalunya msa cuti hrga melambung tinggi).kmudian masing2 hendak menurunkn harga supaya dpt target 200 penumpang utk flight k KL (contoh shj),rata2 harga 1 tiket AirAsia dan MAS sbgai cnth RM300 (B$128).pd hari belayar jikalau smua tikt berharga RM300 X 200 org = RM60,000 (B$25,641).mmg byk untung!! tpi Penerbangan / Airlines manakah yg byk mengaut keuntungan,adakh AirAsia atau MAS? jawapannya bukn AirAsia dan bukn MAS,tetapi yg byk mengaut keuntungan ialah Royal Brunei Airlines..dengan memberi jaminan layanan yg terbaik (mengutamakn kualiti drp kuantiti penumpang) dan tidak bersaing harga, RBA lh yg pling byk mengaut keuntungan..tujuan asl AirAsia dan MAS ialah utk memenuhkn kapal sehingga 200 org penumpang (contoh shj),bg mereka byk penumpang bererti byk untung.sdg RBA tidak berbuat demikian,RBA tidak begitu kisah samada penumpang mencapai 200 ataupun tidak,yg pnting KUALITI perkhidmatan.kiralh harga tiket RBA satu kepala ialah $300 (tidak bersaing harga,jd harga lbih mahal.mmg selalunya pun lbih mahal dr AirAsia),jd jumlah penumpang kiralh 100 org sahaja, stgh drp penumpang AirAsia (200 org) dan MAS (200 org jua) pd hari yg sama, $300 X 100 = $30,000.untung bersih hampir 5 ribu dbnding AirAsia dan MAS..

contoh lain,sandal atau selipar NIKE. cntohnya hrga sepasang adalah $80 (pasti slalunya mahal,kerana kualiti tinggi) dan apabila pelanggan hendak menawar harga,harga tetap tidak turun kerana selalunya hrga nike adalah 'harga paku' (tidak boleh ditawar),begitulah sistem perniagaan mereka yg teratur dan tersusun rapi..kedai sebelah pula menjual sandal biasa dan menggunakan brand ciplak atau sebagainya,dijual dgn harga $10 sahaja.pastilah rmai yg akn dtg membeli..apabila kedai tutup,hanya 25 pasang sandal nike terjual habis dan kedai sebelah pula 100 pasang sandal brand ciplak terjual,membuatkn 'owner'nya tersenyum gembira kerana laku 100 pasang kana bali,tpi siapakah yg lbih mengaut keuntungan?..Nike $80 X 25 pasang yg berjaya dijual = $2000.manakala sandal brand ciplak $10 X 100 pasang = $1000..dr sni pun sudh nmpk keuntungan yg jauh apabila kualiti produk dijaga..

apa yg dpt diambil iktibar di sini ialah biskita apabila memulakan perniagaan atau yg mmg sudah ada perniagaan samada online atau offline,kualiti produk hendaklah dijaga.jgn hnya sebab mau smua barang jualan 'langis' kna bali buat promosi smpai untung tinggal 2-3 ringgit sj..sy sndri prnh mliat ada bbrpa produk yg djual scra Online di Facebook,ada hrga yg diletakkn mengembirakn pembeli kerana murah akan tetapi seakan tidak berbaloi utk penjual yg mnjual dgn bgitu murah.contohnya ada satu ketika saya menyelak2 Facebook,ada 1 Facebook saya lihat produk beliau adalah produk import.beliau mengimport brg tersebut kmudian menjual utk pasaran brunei dgn hrga yg sgt murh.saya yg bertahun tinggal di perantauan tahu akn harga produk tersebut kerana produk tersebut diimport dr malaysia dan saya sndri mlihat hrga pasaran d malaysia djual dgn hrga brpa..sdgkn bila msuk k brunei,perlu membayar kos penghantaran,iaitu lbih kurg jika 10 kg kosnya ialah RM100.60 (kos pertengahan tahun ini jika 10 kg),itu baru pos biasa (berkemungkinan beliau menggunakn perkhidmatan pos laju atau express yg jauh lbih mahal).kmudian pabila smpai d brunei,kastam akan mengenakan cukai 5% drp hrga keseluruhan item.bila saya kira2 brg jualan penjual td,keuntungan bersihnya tidak smpai $6 sahaja atau mungkin kurg drp itu,sdgkn produk tersebut tidak mempunyai saingan,mksudnya hanya beliau shj penjual tunggal produk tersebut d brunei.apa slhnya dnaikkn sikit harga.kerana produk yg djual adalah berkualiti.mungkin 'goods' yg beliau jual adalah pemberian org,yg mna beliau tidak mengeluarkn apa2 modal.atu saya inda pasti..tpi klau skiranya bnr beliau mengimpot brg dr luar hnya utk mengambil untung 2-3 ringgit bjual d brunei,baikth inda payah mengimpot,jual sj apa2 brg yg mmg ada d dlm negara ani sj..

klau biskita 'aware' tntg jualan apa2 bahan bacaan sprt buku d brunei,slalunya harga buku adalah mahal.buku yg diimport dr malaysia sbgai cnth jika hrga buku tersebut di pasaran sana ialah RM20 apabila masuk k brunei,buku yg sama akn djual dgn harga sma iaitu B$20,jika sekiranya buku tersebut utk kegunaan kerajaan (contohnya buku yg dikirimkn ke Jabatan Mufti Kerajaan,ianya akan mengikut hrga yg saya terangkn td,dan tiada tawar-menawar harga).Jabatan Mufti Kerajaan slalunya inda mengode sebuah buku gnya,slalunya smpai bepuluh buku.utk urusan buku ani ada org tengah atau 'middle man' yg menguruskn penghantaran dr mula smpaith dtg k brunei,kdg2 ia sndri membali dr kadai d negara atu atu sndri mengaga k institusi pendidikan untuk mndptkn apa yg kna oder atu.prosedurnya sgt byk dan smua mggunakn wang saku si 'middle man' atu td.sgt meletihkan..jika sekiranya oder buku atu smuanya bernilai RM2500,100% mggunakn duit org tengah td,smpaith k tgn pihak Jabatan Mufti baruth akan dbyr B$2500.mmg menguntungkn tpi hrga tetap sprt yg saya katakn td,tidak akan diturunkn..begitu juga sebahagian buku yg djual d kedai2 buku, ianya hanya kurg sdkit shj, cntohnya jika hrga buku yg sma d malaysia berharga RM20 ianya akn djual dgn harga B$15.smua ini melihat pd kos penghantaran,cukai dan lain2 kos..saya akn membincangkn tntg perihal barangan import ini lebih detail pd masa akan dtg..

disarankn di sini apabila biskita,terutamanya klau ada produk yg 'rare' atau jarang ada dipasaran hendaklh harga dipantau supya jgn djual dgn terlalu murah..saya bg contoh lgi apa pandangan biskita klau mliat kasut Nike d the Mall dgn hrga $150.tiba2 msa blik singgah d kadai  nda jauh dr rumah biskita,ada kasut yg luan2 sama usulnya dgn kasut nike d the Mall atu tpi dijual dgn harga $15.adakh abiskita akn terus membali?kebisaan persepsi kitani msti akn beckp atau sekurang2nya dlm ati,"eh ciplak kli ni"..mksud yg saya hendak smpaikn d sini ialah apabila kitani jatuhkn harga wlaupun spatutnya produk atu bkualiti,dgn sndrinya jatuh harga bererti jatuh kualiti..macam atu jualh klau kita bejual,pembeli inda akn bckp kdg2,tpi dr hrga durg akn membuat penilaian sendiri atau judgement sndri tntg kualiti produk tersebut..

sbb atu kitani buleh liat mcm klau belayar kh ada kadai2 yg mnjual beg smpai harga bepuluh ribu2,urg dtg ke sana 2-3 urg sj.2-3 urg bererti adanya peminat tersendiri pd produk tersebut.kitani inda buleh ckp durg menanggung kerugian sbb sikit sj urg dtg.klau biskita prnh k KLCC d kadai2 ground floor rmai tu urg slalu mengaga.tpi d tingkat 2 dan 3 ada bbrpa kadai2 beg yg 2-3 urg sj masuk,sbb brg2nya mahal2 iath urg2 tertentu sj msuk.dgn sewa premis sebulan nda kurg dr RM50,000 dan ke atas, inda buleh kitani ckp durg rugi.klau sekiranya rugi,tantu sebulan 2 bulan sudh gulung tikar sewa sj inda tebayar.ani 4-5 taun msih jua beroperasi d premis yg sama.jd atu bukti yg mereka atu mengaut keuntungan kerana mnjual brg2 berkualiti..

jd pengajarannya pd biskita ialah berhati2 dalam meletakkn harga.jgn ingau klau mnjual dgn hrga yg mahal sdkit dr penjual lain.klau bnr2 produk biskita lain dr yg lainm,unik dan ada kriteria yg tersendiri,msti ada tu peminat yg terus mau membali produk biskita atu..

No comments:

Post a Comment